tiistai 28. huhtikuuta 2009

Mitä taito- ja taideaineilla on tarjottavana tulevaisuudelle?

Tervetuloa

TAIDON JA TAITEEN TULEVAISUUDEN VOIMAA seminaariin ja tulevaisuusverstaisiin!

Aiheeseen virittelykysymyksenä

MITÄ TAITO- JA TAIDEAINEILLA ON TARJOTTAVANA TULEVAISUUDELLE?

Toivomme, että jokainen tulevaisuusverstaisiin osallistuva pohtisi kysymystä ja kirjoittaisi blogiin ajatuksiaan keskiviikkoon 6.5. mennessä

Minna Matinlauri, Pirita Seitamaa - Hakkarainen ja Erja Syrjäläinen

9 kommenttia:

  1. Virittelykysymyksen herättämä ensimmäinen ajatus oli, että taito- ja taideaineiden kautta ehkä voisimme opettaa tulevia kansalaisia/ihmisiä (mitä ne nyt sitten ovat milloinkin) siihen, miten elämälleen saa tyydytystä luovien ja pitkäjänteisten prosessien kautta. Tämä vaihtoehtona sille, että tulevaisuus olisi mielihyväperustaista shoppailua ja kulutusta sekä passiivista median viestien vastaanottamista. Mielestäni ajamme hyvin vahvasti kestävän kehityksen asiaa. Olkoon tämä kommentti nyt sitten startti keskustelulle.

    VastaaPoista
  2. Heipsis,
    Ihan tekninen tarkentava kysymys tässä tulevaisuuksia miettiessä: onko keskustelua aiheesta tarkoitus käydä kommentein vai uusilla keskustelun avauksilla? Tulkitsin, että kommenteilla mutta ajattelin varmistaa.

    VastaaPoista
  3. Wapun jälkeisiä!

    Erja otti esiin pitkäjänteisen prosessin. Juuri tuota asiaa olen tässä silloin tällöin pohtinut, koska tuntuu siltä, että pitkäjänteisyys alkaa olla katoavaa luonnonvaraa sekin! Miten sen taidon saisi tavoiteltavaksi ja nautittavaksi näille kaikki-mulle-heti-tänne-nyt-kansalaisille!?

    VastaaPoista
  4. Hei kaikille!

    Minusta taito- ja taideaineilla on paljonkin tarjottavaa tulevaisuuden ihmisille! Taitai-aineiden kautta voi oppia monia ihmisyydelle tärkeitä ja perustavia taitoja kuten esim. pitkäjänteisyyttä, suunnitelmallisuutta, tarkkuutta, luovaa ajattelua ja ongelmanratkaisua. Käsityötaito muokata eri materiaaleja omin käsin on myös kehollista oppimista ja konkreettista kosketusta luontoon joka monille ihmisille jo tänä päivänä jää vieraammaksi kuin aikaisemmin. Käsintehdyt tuotteet ovat myös tärkeitä oman luomistyön tuotoksia joilla on ihan omat arvonsa verrattuna vastaaviin kaupasta ostettuihin tuotteisiin. Käsitöitä tehdessä voi optimaalisesti saavutta mielihyvän tunteen ja rauhan meidän niin nopeatemposessa maailmassamme ja myös sen kautta tuoda esiin yksilöllisyyden massatuotannon keskuudessa. Käsityön tekeminen on monessa suhteessa mitä suurimmassa määrässä osa "slow living" elämäntapaa jossa kaikelle tekemiselle annetaan sen tarvitsema aika ja arvo.

    VastaaPoista
  5. Heipsis,
    Olen samaa mieltä kun Erja, JaanaI ja miumau: pitkäjänteisyys, suunnitelmallisuus, tarkkuus, luova ajattelu, ongelmanratkaisu ovat tärkeitä ja arvostettavia. Mietin kuitenkin, ovatko nämä taide- ja taitoaineille jotekin tyypillisiä vai ovatko nämä arvoja joita kaikissa muissakin oppiaineissa voi saavuttaa. Ehkä ne eivät ole niin erityisiä? Miten sitten voisi perustella tt-aineiden merkityksellisyyttä? Mikä olisi tt-aineille erityistä?

    Usein tuntuu, tt-aineiden puheenvuorot keskittyvät tekniikkaan ja prosessiin, joka ymmärretään taitona. Olen miettinyt kulttuurikasvatuksen näkökulmaa yhtenä mahdollisena tt-aineiden erityisyyttä osoittavana näkökulmana, joka irrottautuisi välineellisistä perusteluista. TT-aineiden erityisyys olisi kulttuurikasvatuksen näkökulmasta materiaalinen, ruumiillinen, ilmaisullinen pedagogiikka...vai miten tämän nyt muotoilisi. Kulttuurikasvatusnäkökulma ei hyljeksisi tekniikkaa, tuotteita tai taitoa, mutta niitäkin tärkeämpää olisi hahmottaa itsensä osaksi kulttuuria: erilaisena, samanlaisena, jatkumona, muutokseen kykenevänä. Minusta nämä ovat kultaakin tärkeämpiä tulevaisuuden taitoja.

    Käsityönopetuksessa, esimerkiksi, oppilas oppisi ymmärtämään materiaalisen tietämisen tavan, itsensä osana materiaalisen kulttuurin jatkumoa. Kuviksen erityisyys tässä olisi (on) visuaalinen kulttuuri. Liikunnassa korostuisi ruumiin kulttuuri (tätä en oikein osaa kehitellä). Kotitaloudessa vissiin myös materiaalinen ja kansalaiskasvatuksellinen (??) näkökulma.

    VastaaPoista
  6. Oi joi, musiikki unohtui: olisko auditiivinen? Ja tarkoitan tietysti, että em. näkökulmat eri aineissa ovat vain niiden erityisyyttä korostavia. Jokaisessa tt-aineessa on läsnä sekä visuaalinen, materiaalinen, auditiivinen ja mitä nyt sitten ikinä....

    VastaaPoista
  7. Taito- ja taideaineiden yksi tärkeä mahdollisuus tulevaisuudessa on nähdä oman käden jälki, oman kehon suoritus, jotka nykyisessä virtuaalisessa maailmassa saattavat olla melko vähäisiä. Tärkeää on tietenkin myös kokonaisen prosessin hallinta pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti, mikä varmasti auttaa kehittämään ongelmanratkaisukykyäkin. Taito- ja taideaineet tuovat oppilaille mielihyvää ja onnistumisen kokemuksia sekä luontevan mahdollisuuden toimia yhteistyössä toisten ihmisten kanssa.

    VastaaPoista
  8. Hei kaikille!

    Tässä viimetipan pohdintoja taito- ja taideaineiden tulevaisuudesta.
    Tato- ja taideaineilla on vankka asema ihmisyyden ja ihmisenä kasvamisen näökulmasta katsottuna. Olemmehan evoluutiommekin seurauksena kehittyneet kädellisiksi, käsillä tekeviksi olennoiksi. Tämä näkökulma on viime vuosikymmeninä, akatemisuuden jyrätessä, uhannut unohtua.

    Käsityön ja yleensä käsillätekemisen merkitys tulee korostuman hyvinvoinnin edistäjänä. Perinteisen käsityön rinnlle tarvitaan hyvinvointia edistävä kokonainen ja terapeuttinen käsityöilmaisu. Kokonaisen käsityötoiminnan lähtökohtana ovat esimerkiksi omaelämänkerralliset aiheet, joita pohditaan myös taide- ja toimkintaterapioiden sekä muistelututkimuksen näkökulmasta.
    Käsityöprosessiin tulee kuulumaan yhä laajemmassa mittakaavassa valmistusvaiheen lisäksi taiteellista ja teknistä suunnittelua. Tekniseen suunnitteluun kuuluu esimerkiksi tieto käsityötekniikoista ja materiaaleista.Taiteellinen suunnittelu perustuu tekijän esteettisiin valmiuksiin, ilmaisukykyyn ja taiteelliseen luovuuteen.

    Käsityötuotokset tulevat yhä enemmän olemaan ilmaisua, jossa tekijä ilmaisee käsityöllisin keinoin mielen sisäisiä tunteita, ajatuksia elämyksiä ja kokemuksia. Käsityö toimii omien elämänkokemusten ja muistojen reflektointi- ja ja jakamisprosessin siltana ja avaajana.

    Odotan mielenkiinnolla koulutusta!

    Terveisin Maria Viita

    VastaaPoista
  9. Tulin juuri tapaamisesta, jossa lähes parikymmentä asiantuntijaa keskusteli pohdiskellen kotitalouden tulevaisuuskuvaa. Haasteita näyttää riittävän: ympäröivässä yhteiskunnassa tapahtuva muutos on valtava. Muutos haastaa osaamisen ja sen kehittämisen varhaiskasvatuksesta mummopedagogiikkaan.

    "Sen, mitä meidän täytyy oppia tekemään, sen me opimme tekemällä", on sanonut Aristoteles. Siinäpä vasta viisaus. Tekemällä oppiminen lienee yksi hauskimmista asioista täällä maapallolla. Tämä kun muistettaisiin - ja mahdollistettaisiin - myös koulussa.

    Tuntijako-keskustelu on alkanut. Miten me aikuiset ammattilaiset saisimme keskustelussa pidettyä fokuksen kertakaikkiaan lapsen ja nuoren hyvinvoinnin ja kasvun keskiössä. Mitä lapsi tarvitsee kasvaakseen onnelliseksi ja elääkseen hyvän elämän? Mitkä asiat ihmisen arkisen selviytymisen kannalta ovat tärkeitä ja miten niitä voisi vieä eteenpäin?

    Taito- ja taideaineet ovat tärkeitä kasvun kannalta - ne tukevat lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kehittymistä ja edesauttavat aivan kaikkea oppimista! Ne antavat mahdollisuutta soveltaa ja viedä käytäntöön monen muun oppiaineen tietoja. Ne antavat onnistumisen mahdollisuuksia ja kokemuksia monenlaisille oppijoille. Ne tarjoavat koululle mahtavan mahdollisuuden toteuttaa aihekokonaisuuksien opetusta innostavasti. Ne tukevat eri oppiaineiden intergrointia isommiksi kokonaisuuksiksi.

    Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa! Tekemällä iloa oppimiseen - taito ja taideaineissa.

    Kirjoitti ihan tajunnanvirtana ANni-Mari (kotitalous)

    VastaaPoista